Verksamhetsberättelse 2017

14 500 volontärtimmar på ett år – för en mänskligare värld!

Frivilliga och medlemmar i Röda Korset Karlstadkretsen har under det gångna året arbetat 14 500 timmar i lokala sociala projekt samt second hand-verksamhet. 265 000 kr har skänkts till Röda Korsets nationella och internationella insamlingar och till Världens Barn-kampanjen. Det presenterades på kretsstämman lördagen den 24 februari.

Karlstadkretsen är en av fyra kretsar i Karlstads kommun och täcker tätorten i Karlstad. Föreningen grundades för 104 år sen. Under 2017 engagerade sig 225 personer i 20 grupper och styrelse.

– Frivillighet är kärnan i Röda Korsets verksamhet och det är fantastiskt att se att vi lyckades öka antal volontärer och frivilligt nedlagda timmar av människorna i Karlstad, säger kretsens ordförande, Terese Söderlund.
– Det är en utmaning att driva sociala verksamheter med enbart frivilliga. Men vi lyckas bra och är tacksamma för den breda uppslutningen av volontärer som ju är själva kärnan och hjärtat i allt vi gör.

Största verksamheten är second hand-butiken på Drottninggatan i Karlstad, som tar emot 30 ton textilier, böcker, husgeråd och annat varje år. Överskottet för 2017, 355 000 kr, skapar förutsättning för de sociala och samhällspåverkande aktiviteter som kretsen utför: Röda Kors-värdar på centralsjukhuset, häktesbesökare, integration av nyanlända, nytt av gammalt i re:design, cafévärdar på äldreboende, besökarna till äldre och ensamma och många mer.

Antalet medlemmar har ökat till 1000 personer, bland annat i samband med en värvningskampanj för månadsgivare och medlemmar. Människorna i Karlstad visar stor givmildhet och bidrar till att Röda Korset internationellt kan hjälpa människorna i nöd. Alla kan bidra med något, ställa upp som frivillig, bli medlem eller månadsgivare, skänka saker och handla i secondhand.

– Föreningen står på solid finansiell basis. Vi ska bli fler medlemmar och fler frivilliga här i Karlstad för att kunna hjälpa fler människor här i Karlstad och i världen, säger Terese Söderlund.  Det finns mycket att göra för att nå upp till kretsens långsiktiga mål och tillsammans med alla fantastiska och kompetenta volontärer jobba för ett inkluderande och varmare samhälle samt öka kretsens handlingsförmåga vid kriser och katastrofer.

Kontakt: Terese Söderlund, ordförande, tel  0708-928555, karlstad@redcross.se