Så kan du hantera din oro

Just nu är många människor oroliga över coronaviruset. Ta del av våra råd om hur du kan hjälpa dig själv när rädslan tar över. Svenska Röda Korset har sammanställt några råd:

Rädsla och oro är en naturlig reaktion vid kriser och katastrofer. I grunden är det positiva reaktioner som hjälper oss att vara försiktiga vid till exempel hot och potentiellt svåra händelser som det pågående coronautbrottet (och sjukdomen COVID-19 som viruset orsakar). Samtidigt kan för mycket oro kännas övermäktig att hantera.

Här hittar du handfasta råd om vad du kan göra för att sänka din stressnivå.

  • Var inte ensam med dina tankar, tala med någon om din oro och dina känslor.
  • Umgås med någon som du känner dig trygg med, även om du inte vill prata om din oro.
  • Slukas inte upp av nyhetsrapporteringen eller samtal om det som sker.
  • Fortsätt göra saker du mår bra av, även om det inte känns lika meningsfullt.
  • Behåll rutiner eller skapa nya som passar situationen. Det signalerar lugn och trygghet till kroppen.
  • Aktivera dig fysiskt.
  • Försök att balansera dina tankar och undvik att tänka i ”svart eller vitt”.

Acceptera din oro

Sara Hedrenius är Röda Korsets expert på krisstöd. Hon menar att coronavirusets spridning leder till extra mycket oro just för att det är något vi inte kan se och därför inte heller kan bedöma riskerna kring. Samtidigt sprids många olika uppgifter och olika personer reagerar på olika sätt. Platser som tidigare kändes trygga kan börja kännas otrygga.

– Att vara medveten om att situationen är komplex och att det är svårt med riskbedömning kan i sig vara viktigt för att kunna hantera sin oro. Det är naturligt att vara orolig, acceptera det och försök att agera på ett så lugnt och bra sätt som möjligt, säger hon.

Var källkritisk

Att vara uppdaterad och följa myndigheternas rekommendationer är viktigt för din och andras säkerhet.

– Vi fungerar alla olika kring hur mycket information vi vill ha och mår bra av. Men det är viktigt att vara källkritisk och bara använda pålitliga källor. Vi rekommenderar till exempel www.krisinformation.se. Det går även bra att ringa 113 13 och ställa allmänna frågor om sjukdomen, säger Sara Hedrenius.

Hon delar också med sig av ett par andra enkla tips om du tycker att det stora informationsflödet känns tungt att hantera.

  • Välj ut en eller ett par betrodda källor som du följer varje dag alternativt be någon i din närhet att meddela dig när något nytt viktigt har uppkommit.
  • Begränsa tiden som du följer nyheter och sociala medier för att uppdatera dig.
  • Ta bort push-notiser i din mobil.
  • Undvik att uppdatera dig kring nyheter sent på kvällen innan du ska sova.

Att coronautbrottet är omöjligt att se med blotta ögat och kan finnas på platser som vi ser som trygga kan också innebära att människor undervärderar riskerna.

– Det kan föra med sig slarv med handtvätt till exempel. Det viktigaste för oss just nu är att ta myndigheters rekommendationer för att hindra smittspridning på allvar. Att vara uppdaterad och agera aktivt bidrar till en upplevelse av kontroll som kan dämpa din oro, säger Sara Hedrenius.

 

Tips och råd – så minskar du din oro | Röda Korset

Rädsla och oro är en naturlig reaktion vid kriser och katastrofer. I grunden är det positiva reaktioner som hjälper oss att vara försiktiga vid till exempel hot och potentiellt svåra händelser som det pågående coronautbrottet (och sjukdomen COVID-19 som viruset orsakar). Samtidigt kan för mycket oro kännas övermäktig att hantera.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.